måndag 8 juni 2009

Röstpiska nästa?

Gårdagskvällen spenderades givetvis framför valvakan. Tydligen var den inte så spännande eftersom jag somnade sittandes framför datorn och tv:n. När jag vaknat till liv fick jag höra resultaten och det var väl inga jättestora överraskningar. Oroväckande att SD fick en del röster, om de skulle komma in i riksdagen vet jag inte vart jag ska ta vägen. Lite skulle man kunna se det här valet som en lite mätning över läget inför nästa val. På så vis var det ju skönt S och Mp behöll och gick fram. Vänstern däremot...ja det enda man kan säga är väl att det märks att Jonas Sjöstedt inte ställde upp denna gång! Valdeltagandet var inte helt oväntat katastrofalt. Visst partierna har ett ansvar att nå ut med information och engagera men allvarligt, jag blir bara irriterad när folk inte bryr sig mer. Om man inte röstar ska man inte klaga så jäkla mycket heller. Jag tror svenskar är så jäkla bortskämda med demokrati. Bara för att vi har en demokrati där valfusk, korruption inte existerar betyder de inte att man inte ska fullgöra sin rättighet att göra sin röst hörd. Det var inte så fantastiskt länge sen den allmänna rösträtten infördes (1921) och inkomst och kön försvann som kriterier. Kanske ska göra som i Ryssland och införa röstplikt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar