onsdag 10 juni 2009

Öresundsbron

Igår kväll såg jag ett program om Öresundsbron på kunskapskanalen. Jag tror jag var lite för ung för att förstå vidden av det där brobygget vid den tiden. Men är rätt imponerande om man tänker efter. Bygga en bro på 16 km alltså! Iof nu blev det en ö på 4 km och resterande tunnel till Danmark. Men bara det att få för sig att göra en ö mitt ut i havet. All muddring som gjordes och jag kunde inte ens fatta hur många miljarders miljoners ton sten och grus som krävdes för ön. Och att de hade stött på flera outlösta bomber från 1945 när de grävde, det har jag helt missat. Konstigt egentligen att ett sånt där bygge gick så pass smärtfritt som det ändå verkar ha gjort. Kanske finns en anledning till varför det är så jäkla dyrt att åka över...


Vacker är den oxå!

2 kommentarer:

  1. såg oxå den dokumentären! som du säger, riktigt imponerande bygge

    SvaraRadera