onsdag 23 september 2009

En grupp består av flera personer :)

Idag har jag varit på föreläsning om grupputveckling och fått göra en del övningar. Det var väldigt intressant och det är skönt att få sätta ord och höra om sådant som man kanske observerar i olika sammanhang och själv känner men kanske inte kan uttrycka. Vi fick avsluta med att göra ett personlighetstest som visade vilken dominerade personlighet man hade. Typerna är producerande, administratör, entreprenör eller integrerande. Jag tror att mitt test stämde delvis men slog nog lite fel beroende på att det ibland är svårt att avgöra hur jag egentligen känner inför saker och ting eftersom självkänsla, trygghet och sådana saker spelar in. Ibland tycker jag inte om mig själv för att jag inte vågar kliva fram i situationer när jag känner mig osäker men efteråt oftast hade "rätt". En viktig sak vi pratade om är att personer kommunicerar olika och vissa tar mycket plats och pratar gärna mycket och "tänker högt" medan andra samlar tankarna på hög och analyserar men öppnar helst inte munnen om man inte blir tillfrågad. Jag har ju blivit indoktrinerad att man helt enkelt måste lära sig att ta plats och våga prata och ställa dumma frågor och i princip får skylla sig själv om man inte säger något. Idag kom jag dock till insikt om att det är inte särskilt smart. Alla kommunicerar vi olika och det är både "pratarens" och "tänkarens" ansvar att se till att alla kommer till tals och är delaktiga i t.ex. ett beslut. Detta innebär att "prataren" t.ex. bör fråga specifikt hur andra tänker, t.ex. en runda för att alla ska komma till tals samtidigt som "tänkaren" oxå ska lära sig att kommunicera och föra fram sina tankar.

Vilken personlighetstyp tror du att du är?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar