fredag 16 oktober 2009

Tack för att just Du inte bryter mot lagen!

Är det inte en smula anmärkningsvärt att Radiotjänst AB har en reklam (eller vad man nu ska kalla det) där man tackar alla som betalar TV-avgiften? Tacka människor för att de följer en lag? Poängen med en lag är lixom att det inte är frivilligt om man vill lyda eller inte. Har vi inga lagar har vi inga ramar för ett rättsäkert samhälle. Nu kanske brottet mot just denna lag anses vara ringa och med endast dagsböter som påföljd. Men ändå principen om en lags funktion. Om man själv förringar TV-avgiften genom att gå ut i media för att tacka de som betalar lär ju inte fler förstå varför de ska betala. Tycka vad man vill om lagen i sig, detta är en principfråga och som paragrafryttare kan jag inte låta bli att bli lite upprörd!

Om jag hade fått bestämma skulle jag bytt ut "Tack alla" till "Tack för att just Du inte bryter mot lagen".

1 kommentar:

  1. Hej Clara,
    hoppas allt är bra. Tack för att du betalar din tv-avgift! Vi har gjort en film åt dig på:

    http://www.tackfilm.se/?id=1258377644398RA18

    Hör gärna av dig till mig om du har några frågor så återkommer jag med fler detaljer.

    På www.åsiktstorget.radiotjänst.se kan du diskutera filmen och annat som rör Radiotjänst eller public service.

    Vänligen,
    Adrian

    SvaraRadera